BIKE SHOP: Trek Thru Shaft – Revolucija, evolucija ili nešto drugo
Sta je u stvari Thru Shaft? Da li radi ono što Trek tvrdi?
Napisao: Travis Engel
Ponekad se ne radi o rješenju već gdje pronaći to rješenje. Pitajte nekoga pametnim telefonom. Ili pitajte Trekovog gurua za suspenziju Jose Gonzaleza. Našao je izvanredna rešenja, od svih mjesta, u automobilima Formule 1.
U 2014, Trek je predstavio RE: aktivno dušenje, ili kao što je poznato u F1 svetu, ventil Penske. Naizgled jednostavno kolo se odmah otvara pod snažnim silama i ostaje čvrsto pod sporim brzinama. I radi. Deluje stvarno dobro. Nema nikakve nepredvidljivosti i nikakvog neuspjeha na početnom mestu izbačaja. Zato se radujem vožnji bilo kog Treka koji mi dolazi.
Zbog toga sam bio skeptičan kada sam čuo da je Trek napravio još jedan korak napred. Koliko još koraka ima? Kako možete dalje poboljšati RE: aktivno vješanje na konvencionalnom amortizeru? Odgovor: učinite to nekonvencionalnim.
Takođe, pozajmljen od high-end automobila trkačke suspenzije, Thru Shaft tehnologija radi samo ono što njegovo ime sugeriše. Tradicionalno, osovina dampera jednostavno gura i izvlači sklop ventila kroz komoru za ulje. Sa Thru vratilom, druga, naizgled suvišna osovina je pričvršćena sa druge strane sklopa ventila. Kako je udar kompresovan, taj produžetak se gurne kroz dno šoka i povučen je kada se udar odbije.
Prednosti Trek Thru amortizera
Ako se još ne pitate zašto to čini bilo kakvu razliku, vi ste bolji inženjer od mene. Ali, ako se pitate, prvo raspravimo o tradicionalnim šokovima. Kad je u pitanju uljna komora, obično postoji unutrašnji plivajući klip ili IFP. Iza IFP-a je komora visokog pritiska, normalno ispunjena azotom. Kako vratilo dampera ulazi u komoru za ulje dok gurne ventili za klapnu, konstantno pomera ulje jer se sve više i više uvodi u komoru. IFP kompenzuje to rasipanje. Međutim, u sistemu Thru vratila, izlivna osovina izlazi iz sistema istom brzinom kao i vratilo dampera, čime se zadržava zapremina ulja.
Sada, ako se ne pitate zašto to čini razliku, opet ste bolji inženjer od mene. Razlog je histereza. Da, to je prava reč. Čak je i na scrabble rečniku. I to ima pravi efekat na način na koji vaša suspenzija vrši. Kada se šok kreće, IFP se kreće, što stvara zaostajanje u amortizaciji. Bez tog zastoja, dobićete više trenutnih, čistijih performansi prigušivanja.
Postoji i dodatna sankcija koja se javlja kada sile kompresije i odbijanja potisnu IFP gornji i donji kertridž za ulje. Pod takvim visokim pritiskom, na o-prstenu ima puno sile. Ima puno manje sile na pečatu preko kojeg Thru vratilo izlazi iz šoka, što vam daje neto rasipanja pri vožnji. Vreme će reći, ali se ne očekuje pad sa pouzdanošću. Thru Shafta sugeriše da ih servisrate u istim intervalima kao i tradicionalni amortizer. Jedno pitanje koje Thru Shaft ne rešava jeste toplotna ekspanzija. Džep vazduha ispod IFP-a dozvoljava fluktuaciju volumena ulja po promeni temperature. Trek rešava ovo na jedan od dva načina, zavisno od toga o kom biciklu razgovaramo.
Za sada, Thru Shaft se nudi samo na nekoliko vodećih modela. Očekuje se da će se u narednim godinama proširit, ali za sada Trek traži da nadoknađuje neke troškove istraživanja i razvoja tako što privlači vozače na skuplja bicikla sa višom maržom. Naime na 2018 Fuel EX 9.9, Remedy 9.8 i Slash 9.8 i 9.7 kompletni motori, kao i na svakom odgovarajućem okviru. Ekskluzivno Fuel EX koristi Thru Shaft u Fox šoku, dok je Trek otišao sa RockShox-om za Remedy i Slash. Verzija RockShox-a karakteriše ono što izgleda kao mali klip, koji u stvari ne poseduje nikakav hardware za prigušivanje. To je ustvari samo način da neko ulje izlazi iz glavne komore i zrači neku toplotu koja bi inače proširila tečnost. Šok Foksa na lakšem Fuel Ex-u ima sličan mehanizam, ali ga sakriva u samoj osovini dampera.
Vozne impresije
Prednosti Thru Shaft idu ruku pod ruku sa prednostima RE: aktiva. Već sam vernik u tom konceptu, i sa Thru Shaft-om postajem još veći. Velika prednost RE: aktiva je da sjajno sija u podešavanjima čvrste kompresije šoka. Valjak Penske omogućava platformi da se izvuče s puta na udarce pri velikim brzinama, a trenutni prenos energije koji je omogućio Thru Shaft učinio je taj efekat još primjetnijim.
Pretpostavio sam da će biti koristi za otklanjanje trenja koje je došlo sa IFP-om. Ali takođe sam znao da će biti suptilna. Dok sam vozi na stazi, moje noge su pažljivo slušale fup-fup zvuk gume na aluminijumu. U poređenju sa prvobitnim šokom sam uspeo da se uporede, ali se i dalje pokazao neodoljivim.
Tako sam spakovao bicikl i nekoliko amortizera iz Švajcarske, i podjelio u kancelariji. Bike Mag urednik fotografija i sveobuhvatni vozač, Anthony Smith i ja smo proveli neko vrijeme na oba tradicionalna RE: aktiv šok i novoj Thru Shaft verziji. Hteo sam da donesem drugo mišljenje o tome koliko su opipljive koristi Thru Shaft-a. Tako smo se dovezli do Bike Shop-a i razgovarali o tome na ovom video snimku.
Tekst preuzet sa www.bikemag.com.